Wednesday, April 29, 2020

Заекването - протест срещу родителите и потисната сексуалност

Днес ще поговорим за заекването и основните психологични причини ,които го провокират .Заекването представлява нарушение на речевата плавност, изразяващо се в повторения на звукове, срички, думи, удължаване на звукове, тежки блокажи на говорния поток и неадекватни паузи поради дисфункции на централната нервна система, водещи до спазматично състояние на говорната мускулатура .
Ако не можете да откриете сериозен физиологичен проблем е време да се насочите към търсене психологичните причини за заекването . Съществуват няколко основно теории в психологията на заекването :
- Теория на Воазен – действие на психогенни фактори, конфликт между стремежа към плавна реч и тревожност от неуспеха при опита да се говори плавно.
-Теория на Зигмунд Фройд – заекването е форма на невроза поради потисната сексуалност , страх от следване на поривите на тялото .
- Теория на неофройдистите – заекването е резултат от конфликт в междуличностните връзки, особено връзката майка–дете .
Ще се опитам да проследя и обясна психодинамиката на заекващия и да открием причините за невротизирането . Пелтекът е неизменно потиснат и блокиран. Заекващото дете се бои да даде воля на нещо напиращо - то спъва неговия поток, за да може да го контролира по-добре. Можем да наречем това явление напираща сексуалност или агресивност. Заекващият потиска и не изказва това което му идва от вътре .
Заекващият индивид се стреми да контролира говора си постоянно, да избягва моментите на заекване, или като мълчи в повечето от ситуациите изискващи речево общуване, или като заменя думите при които се случва пелтеченето – цената, която той заплаща за това е огромното вътрешно напрежение, трупано от постоянното блокиране на тъй желаната изява. Вътре в него бушуват бурии от потиснати емоции. Чувството за малоценност и дефектност го изяжда от вътре, той започва да се чувства все по-малък и незначителен - трябва да потисна чувствата си и много да се старая, за да се харесам ! Да се харесам на мама или на татко, за да ми обърнат те внимание, да се потисна, за да могат те да се гордеят с мен, да не изявам моята индивидуалност и сексуалност, за да не ги отблъсна. Това е част от богатата подсъзнателна палитра от страхове и блокажи при заекващото дете .
За да се освободи от тези блокажи и да започне разплитането на възела ,трябва да започнат чрез пихотерапия да се реконстроират тези модели и подсъзнателни матрици , и да се заменят с здрави мисли и себеутвърждения :
- Аз имам право да слушам сърцето си и да вземам решенията си на базата на желанията на душата си – спонтанно и естествено.
- Аз имам право да бъда щастлив, спокоен, естествен и спонтанен! Аз имам право да приемам живота за добър! Аз имам право да приемам хората за добри.
-Аз имам право да съм уникален 
-Аз имам право да творя свободно и да изразявам себе си 
-Аз имам право на собствено мнение
-Аз съм вътрешно свързан с всичко и всеки и имам право да бъда естествен
Паралелно с работата на психическо и емоционално ниво , се препочъчва и консултации с логопед за така наречената същинска фаза .На този етап се правят директните упражнения върху плавността, които включват комплекс от терапии – дихателна, фонационна, двигателна (работа върху моториката), релаксираща (при децата се постига чрез игра), говорен тренинг – упражнения за плавност, забавяне на темпа, приемане на речта като слят изговор, работи се и над зрителния контакт, който трябва да се поддържа постоянно и други техники от логопедическата терапия .
Всеки индивид е биологически уникален и различен от останалите. А следователно свободата е велико благо, толерантноста най-важната добродетел, а въвеждането на пълно еднообразие - голямо нещастие. 
Олдъс Хъксли

No comments:

Post a Comment